torsdag 17 mars 2011

I god tid






Det är nu klart vilka titlar (och författare) som tävlar i årets upplaga av Barnens romanpris. Fem elever i årskurs 6 på Änggårdsskolan i Linköping ingår i juryn och deras uppgift är att läsa böckerna och sedan i fyra program på P1 diskutera sig fram till vilken av böckerna som vinner årets pris. Programmen sänds i augusti, så måhända är jag ute i lite väl god tid, men om det är någon som är sugen på att läsa alla fem böcker för att kunna hänga med i diskussionen så kanske det är dags att börja nu.

De fem nominerade böckerna är: Alice varannan vecka av Bo R Holmberg, Den gröna cirkeln av Stefan Casta, Nyckelbarnen av Sara Kadefors, Som trolleri av Mårten Melin och VM-sommar av Magnus Ljunggren. Jag har inte själv läst alla böckerna än. VM-sommar har jag helt missat, men det låter som en sommarbok, så den får nog vänta ett tag. Den gröna cirkeln blev jag faktisk lite förvånad över att se i listan, eftersom jag hittills inte träffat någon som gillat eller förstått sig på den. Och med träffat menar jag även bloggare jag läst. Själv har jag av tidspress litat på mina kollegor och valt bort att läsa den. Det ska bli riktigt intressant att höra vad juryn tycker om den. Alla böckerna går att få tag på via skolbiblioteken, så det är bara att börja läsa.

Mer att läsa om priset och juryn hittar HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.