torsdag 29 september 2011

När serien tar slut

Det är fantastiskt när man hittar rätt bok till en elev som tidigare inte varit så intresserad av att läsa. Fantastiskt att kunna säga "Och gillar du denna så finns det många fler i samma serie..." och sen låna ut bok efter bok i serien till eleven. Fantastiskt när lärare kommer och säger att "Den där boken gjorde verkligen hela skillnaden!" En icke-läsare har blivit en Läsare.

Men förr eller senare tar ju serien slut. Författaren kanske har avslutat den eller är i alla fall inte lika snabb med att prångla ut nya böcker som eleven är på att läsa dem. Det är då den verkliga utmaningen för oss på bibblan börjar. "Jag vill ha något som är som...". Puh! Ibland står det bara still i huvudet. Alla böcker/serier känns unika och hur ska jag kunna hitta något som är som det där? Det som visade sig vara så rätt för eleven.


Just nu är Megakillen-böckerna av Martin Olczak oerhört populära och det har inte kommit någon ny del i serien sedan förra sommaren. Och inget nytt verkar vara på väg under våren heller. Är det slut? Är det bara paus? Kommer han tillbaka? Jag får inga svar av förlagets hemsida. En MYCKET missnöjd elev var här och återlämnade en stor hög Megakille-böcker för en stund sedan och det fanns inget annat som dög åt honom. "Alla andra böcker suger", "Hur kan du tro att jag vill läsa det där?" och "Jag har sett dem innan och vill inte låna!" var hans omdöme om alla mina och lärarens försök att få honom att ta något annat. Det får väl ta sin tid och förr eller senare hittar vi en ny serie som eleven kan kasta sig in i, slukas av på samma sätt.

Olczak har ju för övrigt precis kommit med de första två delarna av fyra i en ny serie om Jack som söker efter sina föräldrar i ett Stockholm som befolkas av lika många vålnader, vättar, varulvar, dvärgar och jättar som av människor. Den kan nog också bli en storfavorit med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.