tisdag 6 december 2011

Juldoft

Jag älskar att baka lussekatter, småkakor och vörtbröd och att göra kola, tryffel och annat godis till jul. Det är kul, går ganska snabbt och blir garanterat gott. Vad jag INTE har tålamod till - och aldrig har haft - det är att baka pepparkakor. Degen tar aldrig slut, det blir antingen för kladdigt och kakorna förlorar formen när de flyttas till plåten eller så blir det alldeles för mycket mjöl och de spricker, jag lyckas aldrig kavla ut degen tillräckligt tunnt så kakorna blir tjocka och sega eller så bränner jag dem i ugnen. Det vill sig helt enkelt inte riktigt.


Bild från flikr.com av free range jace

Men idag luktar det pepparkakor längs korridorerna på Ljungenskolan, och denna fantastiska, kryddiga, juliga lukt kan få mig att glömma alla ovanstående invändningar och längta efter att gå hem och sätta igång ett storbak pepparkakor. Tur för alla i min familj, dvs make och katt, att jag inte ska hem efter jobbet idag för de hade väl fått skrapa upp resterna av mig (och den överblivna degen) från köksgolvet när jag fått nervsammanbrott och börjat kasta deg och formar omkring mig.

Jag tror jag hejdar mig till imorgon istället och då satsar på en ny variant lussebullar istället. Känns tryggare.


Bild från ica.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.