måndag 20 februari 2012

Och Ugglorna går till...


LACKALÄNGASKOLAN!!!

För andra året i rad vann Lackalängaskolan Lästävlingen i Furulund. Årets nyhet att räkna lästa timmar och minuter gav 14h 22min per elev för Ljungen och hela 16h 22min för Lackalänga.

Jag och rektor Gunilla åkte på turné mellan skolorna i fredags och inledde morgonen med två samlingar på Lackalänga för att meddela resultatet där och sedan hade vi två samlingar på Ljungen. Vi inledde med lite publikuppvärmning i form av Gissa sagan. Jag visade upp olika föremål eller läste några korta rader och publiken fick säga vad de associerade till för saga. Sedan pratade Gunilla om att läsning behövs för alla ämnen och peppade till att fortsätta läsa. Sedan fick jag ordet igen och berättade vem som kommit närmast när det gällde att gissa hur många timmar skolan skulle läsa tillsammans och till slut - när alla satt otåliga och hoppade - så var det dags för det viktigaste avslöjandet, vinnaren. Jag kan ju säga så mycket som att stämningen var lite mer uppsluppen på Lackalänga efter samlingarna än på Ljungen. Men så är det med tävlingar. En klok och insiktsfull elev i fyran på Ljungen hade sagt till sin lärare att genom att förlora hade de gjort Lackalängaeleverna glada, och det var ju på ett sätt positivt. Storsint tänkt, känner jag, som nog är en ganska dålig förlorare själv.

Än så länge ligger uggelstatyn i min bil, men under eftermiddagen kommer den återigen att flytta in på Lackalängaskolan. Under året som gått sedan förra lästävlingen har ugglorna bott i matsalen, men kanske är det dags för dem att bosätta sig i bibblan, nu när det är både större och mer öppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.