torsdag 24 maj 2012

Bloggutmaning 2

När Sofia kastat handsken så måste ju vi andra svara!

1. Om du bara skulle läsa en bok om och om igen i hela ditt liv. Vilken skulle du välja utifrån de böcker du läst nu?

"Breven" av Håkan Andersson. En sjukt klurig vuxenbok om tragisk kärlek med ett mycket vackert språk.

2. Vilken författare skulle du vilja ha som vän?

Liv Strömqvist är alltid rolig och smart, och så kan hon rita också!

3. Av de böcker du läst som blivit filmatiserade, vilken är den sämsta filmatiseringen?

Sämst och sämst. Det har gjorts hur många Stephen King-filmatiseringar som är jättedåliga, men den filmatisering som inte levde upp till förväntningarna var "Vägen" av Cormac McCarthy. Det var ju filmmusik i den!

4. Hur ser du på framtiden för den fysiska bokens överlevnad?

Jag tror nog att den överlever, men jag tror inte det kommer att tryckas lika många i fortsättningen.

5. Originalspråk eller översättning?

Jag håller med Sofia, helst orginalspråk. Men då måste det vara svenska eller engelska...

6 Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?

Det mesta till jobbet är ju sådant som jag tror att eleverna kan tänkas vilja läsa och som jag ska bokprata. Vuxenläsningen är rent luststyrd, även om jag försöker peta in lite litteratur med stort L mellan alla sci-fi-böckerna...

7. Hur många olästa böcker har du egentligen i din bokhylla, och hur lång tid skulle det ta för dig att läsa alla?

Ett hundratal antagligen. Jag köper långt mer böcker än jag hinner läsa. Det hjälpte ju inte att en kompis flyttade och sålde en hel blå IKEAkasse fylld med pocketböcker till mig för några hundringar. Jag sparar väl till jag är pensionär eller nåt.

9. Din favoritbok från när du var yngre?

Rosemary Harris bokserie om Noas söner och syndafloden; "Innan alla kom ombord", "Sedan alla gått iland" och "Stjärnan i öster". Är varken särskilt bibliska eller religiös utan har formen av fantasyböcker kompletta med talande djur, läskiga kidnappningar, magi, kärlek och massor av action. Underbara!

10. Om du skrev en bok, vad skulle den handla om?!

Människor som övervinner hinder på klassiskt sagomanér. Antagligen skulle zeppelinare och luftskepp förekomma i någon mån också.

11. Vilken bok önskar du att du skrivit?!

"Breven" av Håkan Andersson. När jag läser sådant så inser jag att det nog är mycket jobb med att vara författare.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.