tisdag 29 maj 2012

Bloggutmaning igen

Då var det dags för mig att ta upp stafettpinnen och anta Sofias bloggutmaning.
1. Om du bara skulle läsa en bok om och om igen i hela ditt liv. Vilken skulle du välja utifrån de böcker du läst nu?
Det blir olika böcker varje gång jag funderar (för en bok klarar jag inte!) så snabbt skriver jag nu ner Calvinos Klätterbaronen,Sundströms Maken och Milne Nalle Puh. Härlig mix :)
2. Vilken författare skulle du vilja ha som vän?
Hm... jag väljer aldrig vänner efter yrkesroll men Christina Lugn eller Birgitta Stenberg kanske. Två i högsta grad tänkande kvinnor.
3. Av de böcker du läst som blivit filmatiserade, vilken är den sämsta filmatiseringen?
Tjuvarnas herre är rena katastrofen som film men ett fantastiskt ungdomsäventyr skrivet av Cornelia Funke
4. Hur ser du på framtiden för den fysiska bokens överlevnad?
Den överlever, men kommer att vara ett av flera alternativ.
5. Originalspråk eller översättning?
Jag önskar att jag kunnat läsa bättre på andra språk. Fixar hjälpligt engelska och tyska, men missar nyanser och uttryck som jag inte känner till.
6 Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?
Till vardags blir det mest barn och ungdomsböcker och då försöker jag läsa brett, för jobbets skull. Vuxenlitteraturen blir vad jag har lust till för tillfället. Läser recensioner och har breddat mig betydligt sedan jag startade bokcirkeln i min by.
7. Hur många olästa böcker har du egentligen i din bokhylla, och hur lång tid skulle det ta för dig att läsa alla?
Bokhyllorna är fulla för länge sen. Försöker rensa och göra mig av med men, men. Högar överallt med olästa böcker. Någon gång ska jag ...
Vart tog fråga 8 vägen?
9. Din favoritbok från när du var yngre?
Kriktor av Ungerer, Den Krångliga kråkan av Hellsing, Lånarna av Norton och så Nalle Puh förstås.
10. Om du skrev en bok, vad skulle den handla om?!
Om relationer och tankar kring livet. Kanske om andra världar, fast inte fantasy utan mer inre världar.
11. Vilken bok önskar du att du skrivit?!
Bröderna Lejonhjärta

1 kommentar:

  1. Maken är en av mina favoriter också! Harsäkert läst den 6 gånger, första gången som 19-årig aupair i Paris, vi har den lite som kultbok i mitt kompisgäng, tex kan man ställa en fråga "till" boken, tex om framtiden och få ett klokt svar. Gott om bra citat!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.