måndag 22 oktober 2012

Augustpriset - nominerade

Nomineringarna till årets Augustpris har precis avslöjats; och naturligtvis är vi mest intresserade av kategorin Barn- och ungdomsböcker. Augustpriset har blivit ett av Sveriges viktigaste litterära priser och de nominerade kan räkna med nyfikenhet och ökad försäljning. De nominerade till årets bästa barn-och ungdomsbok är;

Only way is upp - Emmy Abahamson;  17-åriga Filippa kommer till London för att söka in på en anrik teaterskola. Den enda av dessa böcker jag läst, och jag gillade! Roligt rappt språk och det är kul att följa Filippa och beskrivningen av en ganska naiv ung tjej som får växa upp rätt kvickt men med talang och tur klarar sig bra i storstadslivet.







Jag blundar och önskar mig något - Moa-Lina Croall; Fristående fortsättning på Det är jag som är Lisa. Lisa går i sexan och hennes kompis Nova vill vara med Lisas storasyster och hennes gäng. Om gränslandet mellan barn och ungdom.








Jag älskar Manne - Pija Lindenbaum; Bilderbok för de minsta om ett triangeldrama mellan tre killar i sandlådan.








Elin under havet - Sofia Malmberg; Grafisk roman med svartvita bilder, om Elin som är ganska ensam och lockas till en kampsportsstudio av tränaren André och blir utsatt för övergrepp.





Jag är världen- Mårten Melin; Dikter om kärlek, vänskap, längtan och sorg







Abc å allt om D - Nina Ulmuja; En annorlunda Abc-bok med fina illustrationer och mycket fakta och info om allt som rör bokstäver.






En ganska spännande blandning eller hur? Abc-boken blir jag sugen på att köpa både till mig själv, sexåringen och biblioteket, Elin under havet blir jag nyfiken på och den skulle nog kunna passa på högstadiet. Och så ska jag försöka läsa Jag blundar och önskar mig något - jag gillar ju böcker på teamat att växa upp. Ska bli spännande att se vem som vinner, kan tänka mig det är svårt att välja mellan så olika böcker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.