söndag 13 januari 2013

Rebecca Dautremer



Tillbaka till bokhandeln i Funchal på Madeira.
Svenska barnböcker lyste med sin frånvaro. Tomas Tranströmer och några av våra deckarförfattare fanns översatta.

Men jag fastnade för några bilderböcker med oerhört vackra illustrationer. Alla med namnet Rebecca Dautremer på omslaget.
Jag stod länge och bläddrade i böckerna och övervägde allvarligt att köpa några av dem trots att jag enbart kan några få ord på portugisiska.
Väl hemma igen har jag tagit reda på att Rebecca Dautremer föddes i södra Frankrike men bor numera i Paris sedan flera år. Hon har gjort egna bilderböcker men även illustrerat klassiska sagor såsom Babayaga och Askungen.
Bilderna har en varm ton väl lämpade till sagoformen men efter att ha betraktat dem en stund upplever man även en stor portion humor. Färgskalan går mot det röda och orange.

Jag hoppas att något svenskt förlag får upp ögonen för henne och ger ut några av böckerna på svenska.



Här kan du se några av hennes vackra illustrationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.