onsdag 20 mars 2013

Stillsam tonårsångest

Jag håller på att förbereda ett bokprojekt i en av sexorna på Ljungenskolan. Under val och kval har jag valt ut böcker som eleverna ska läsa, diskutera, fundera över och jobba med på olika sätt. En av böckerna jag först tänkte ta med var Sofia Nordins Natthimmel.

Natthimmel är en väldigt stillsam, eftertänksam bok som handlar om Tilda. Tilda är en stillsam, eftertänksam person, som mest av allt tänker på hur andra uppfattar henne. Hon vågar knappt säga något, för hellre att ingen märker att hon överhuvudtaget finns än att de tycker att hon är dum, pinsam eller störig. Så länge Tidla hade sin kompis Adina gick det ganska bra. Med Adina behövde hon aldrig tänka så mycket, hon bara var. Men efter att Adina flyttat och bytt skola vet Tilda inte längre hur hon ska göra för att överleva. Tildas familj lever bakom stängda dörrar. Inget vet vad någon annan tycker, tänker, gör. Visst pratar de när de äter middag, om vanliga saker som läxor och sånt, men både Tilda och hennes syster har lärt sig svara vad föräldrarna vill höra. Allt är bra, inga problem, jag mår bra...

På vårterminen i åttan börjar Jesper i Tildas klass. Jesper verkar aldrig tycka det blir pinsamma tystnader vid lunchbordet, när Tilda sitter och svettas över att hon inte kan komma på en enda vettig sak att säga. Han verkar inte bry sig om alla oskrivna regler kring vem som får göra vad och med vem. Han blir aldrig nervös, osäker, orolig, när det är de enda känslor som Tilda förmår känna. När Jesper frågar om inte Tilda vill vara med i hans lajvgrupp tror hon först att han driver med henne, men sakta men säkert börjar hon våga tro på att han faktiskt vill umgås med henne, trots att hon är så himla knäpp. Och hon upptäcker att det faktiskt går att våga ibland, om man bara anstränger sig lite. Eller kanske inte anstränger sig alls.

Jag tycker verkligen att detta är en fantastisk bok, jag känner igen mitt tonårsjag i Tildas nojjor, men insåg ändå att den kanske inte var perfekt för att läsas och diksuteras i halvklass. Det finns mängder med saker att prata om, men det ska nog göras i en mindre grupp. Men den förtjänar att lånas och läsas betydligt mer än vad som är fallet nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.