torsdag 16 maj 2013

Livet går vidare

Idag har jag varit på begravning. En man som brann för det han gjorde. Naturälskare, pacifist, med förståelse för de udda och utsatta. En mycket lärd man, men även konstnärligt lagd. En gubbe med en älskad katt,



Efter minnesstunden gick jag till Krognoshuset och konstföreningen Auras utställning av Sven Nordqvists bilder. I källaren hängde grafik från tiden innan Pettsons födelse. De fick mig att tänka på en annan stor illustratör, Shaun Tan. Där fanns flera skisser och naturligtvis en hel del bilder på Mamma Mu, Pettson och Findus. En gubbe med en älskad katt.




Mannen som är chef för konstföreningen ropade på mig, han kände igen mig. En elev från Skönadalsskolan. Då en pojke som tecknade jämt. Han visade ofta sina inhämtade kunskaper i bilder. Jag minns att jag berättade för honom om Sven Nordqvists lika brinnande intresse för tecknandet. Jag ville att pojken skulle förstå att det fanns hopp bortom mattetalen och bokstäverna. Det här minns inte den vuxne mannen men intresset för bilden är lika brinnande idag.
Livet går vidare. För somliga med katt.

Krognoshuset ligger på Mårtenstorget i Lund. Utställningen pågår till den 26 maj, fri entré.
Senare i sommar visas Stina Wirsens bilder.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.