söndag 14 juli 2013

Barnens romanpris






I sommar läser sex ungdomar från två olika Gävleskolor de fem nominerade böckerna till Barnens romanpris. I slutet av september börjar sändningarna där vi får följa ungdomarnas diskussioner kring de lästa böckerna. Den 30 oktober tillkännages vinnaren på Skolforum och även direktsänt i etern förmodar jag.
Om du ska jobba med en femma eller sexa till hösten är det fullt möjligt att hinna läsa de här böckerna och göra egna diskussioner och omröstningar och som grädde på moset lyssna på sändningarna.
Här ser du de nominerade böckerna

Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson skrev Lena om HÄR

Yummy av Eva Susso skrev Maria om HÄR

Glasbarnen av Kristina Ohlsson skrev Emelie om HÄR

Eddie 12 och hon som heter Elsa/Elsa 12 och han som heter Eddie av Thomas Halling skrev Maria om HÄR



Jag en pojke med tur av Monica Zak är något så ovanligt som en dokumentärroman för ungdomar. Det är Esmats berättelse hon återger i romanform. Esmat flydde tillsammans med sin mamma och syster från Afghanistan. Han kom bort från dem under flykten. Vi får följa Esmats långa och krokiga väg tills han kom till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Jag fängslades av hans berättelse och vet att jag tänkte under läsningen att vem som bor tryggt i Sverige hade kallat hans livsöde för ett med tur. En lättläst och mycket läsvärd berättelse.


Jag tycker det ät ett bra urval av böcker i år med vitt skilda handlingar. Ingen av böckerna kommer att lämna sina läsare oberörda. Det blir en svår uppgift att bestämma sig inför en omröstning.
Jag ser verkligen fram emot att lyssna till de här programmen.
HÄR kan du läsa mer om barnens romanpris.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.