torsdag 8 augusti 2013

Skönlitteratur som bildar

Historiaska romaner har alltid tilltalat mig. Jag gillar tanken på att någon annan läst på och lärt sig en massa fakta om en viss tid och sen omvandlar det till en berättelse både tar tag och är "nyttig". Jag försöker vara källkritisk när jag läser fakta, men historiska romaner kan jag svälja med hull och hår. Jag litar blint på att författaren verkligen vet vad hen skriver om.

En författare som jag läste mycket när jag var yngre är Vibeke Olsson. Hennes serie om romartiden och de första kristna minns jag att jag gillade skarpt. Och Molnfri bombnatt, om andra världskriget, läste jag om flera gånger under högstadiet och gymnasiet. När jag hälsade på min farfar förra veckan så höll han på att läsa fjärde delen i en annan serie som Vibeke Olsson skrivit, en serie om sågverksarbetaren Bricken. Bricken är 11 år gammal 1879 när första boken tar sin början, och hon är redan en stolt arbetare. 14-timmarsdagar, dåligt med mat, strejk som riskerar sluta i vräkning - hennes liv skiljer sig på så många plan från det som är vår vardag. Samtidigt finns det ju också likheter. Relationer till föräldrar och kompisar, grubblerier över framtiden och kärleken som kommer in i bok två när Bricken blivit lite äldre.

Jag har inte läst speciellt mycket om den här tiden innan. Karl-Oskars och Kristinas bondesamhälle vet jag väl lite om och 1940-talets Malmöarbetare, men Norrland, sågverken, de tidiga folkrörelserna har nog aldrig blivit riktigt levande för mig tidigare. Jag har snart läst bok två också - det är väldigt snabbläst text - och ser fram emot att ta tag i de följande två. Böckerna borde funka för  högstadiet, när det är dags att läsa om industrialiseringen av Sverige. De finns på Folkbiblioteken, kolla i katalogen HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.