måndag 4 november 2013

Bilderböcker det svänger om

Nu har jag läst igenom en hel trave med bilderböcker igen. Ingen var väl direkt dålig, men en hel del var förutsägbara. Några sticker ut och hamnar i favoritfacket.




Vi går till lördag av Caroline Bruce och Helena Willis är en hisnande berättelse om att köpa lördagsgodis. Mamma har sagt att de absolut inte ska köpa tuggummi, vilket de ändå råkar göra. Nu gäller det att att tugga färdigt innan hemkomsten. Tuggummi kan hamna både här och där och dessutom användas till de mest överraskande saker. Naturligtvis har berättelsen ett fyndigt slut. Läs!






Elise Gravel har skrivit och illustrerat en mycket humoristisk bok om Flugan och en om  Masken. Om jag har förstått det rätt har hon fascinerats av dessa "äckliga djur" sedan unga år. Samtidigt som jag skrattar högt på nästan varje uppslag tuggar jag i mig en hel del kunskaper. Tur att jag inte behöver göra som flugan och spotta på det som ska  ner först.





Pija Lindenbaum har en förmåga att förnya sig och skriva om svåra saker på ett mycket enkelt sätt. I hennes senaste bilderbok Ska vi va beskriver hon hur dubbelt och komplext det är att umgås. Ena stunden vill Flisan bara vara själv med sin nya sax. Men sen när Berit gått får hon plötsligt lust till andra sorters lekar och saknar henne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.