torsdag 7 november 2013

Uppsala

Jag har varit på snabbvisit i Uppsala. Naturligtvis besökte jag både Domkyrkotrappan och Slottsbacken. Platser som inte bara finns i verkligheten utan även i böckerna om Pelle Svanslös, skrivna av Gösta Knutsson. En ikon på sin tid som inte bara skrev böcker utan även gjorde en hel del barnradio. Mina barn var mycket förtjusta i den adventskalender i SVT som 1997 lånade berättelser ur just Pelle Svanslös. Än finns hans böcker på våra skolbibliotek även om de inte hör till de mest utlånade.


På Drottninggatan i ligger Läslusen, en bokhandel för barn- och ungdomslitteratur. Den har funnits i drygt 15 år. Jag blev imponerad av deras breda sortiment och fina skyltning med massor av tips ur flera olika synvinklar, julklappstips för olika åldrar, barnens romanpris böcker fint frontade, brett utbud av faktaböcker för olika åldrar... Jag mötte Eija som är  mycket kunnig och entusiasmerande. Eija driver Läslusen sedan några år tillbaka. HÄR kan du läsa mer om bokhandeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.