måndag 13 oktober 2014

Läs boken först!!!

Jag svarar direkt på Ninnis inlägg nu. Att läsa boken före man ser filmen ger en annan djupare mening och förståelse i filmen. Alla händelser, tankar och känslor som man inte kan få med i en film har man själv med sig om man har läst boken först.

Läs boken först tycker jag som sagt och det är också det jag uppmanar eleverna till på högstadieklassernas bokprat. Någon av dessa (film)böcker är med på nästan de flesta av bokpraten jag har på Tolvåker just nu. Vi har också gjort i ordning en hel vägg med framsidor på böcker som ska bli eller har blivit film och jag ser ofta eleverna stå där och kolla och faktiskt välja någon av (film)böckerna som finns inne.

Den bok som är allra "hetast" just nu är Förr eller senare exploderar jag. Många elever såg den i somras och vill sen läsa den, kanske BÅDE på svenska OCH engelska. Tolvåkerskolan har 11 ex av boken på svenska Förr eller senare exploderar jag och 6 exemplar av boken på engelska The fault in our stars. Alla dessa böcker har nästan varit utlånade i ett sedan i somras!

Den bok som är högaktuell nu är del tre i Hungerspelen, boken heter Revolt. Filmen Mockingjay -part 1 har biopremiär i Sverige, 21 nov. Jag försöker övertyga de elever som inte har läst den ännu att de ska läsa boken INNAN filmen kommer.

För de yngre eleverna har vi den i mitt tycke fantastiska filmen Pojken med guldbyxorna som hade premiär för några veckor sedan på bio. Många elever har sett filmen och vi har kö på boken som varit inspirationskälla och utgångspunkt för filmen. Boken heter också Pojken med guldbyxorna och den kom redan år 1967.

Läs boken först, se sedan filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.