torsdag 12 februari 2015

Min brorsa heter Noa

Min brorsa heter Noa är en berättelse sedd ur 8-åriga Sagas ögon. Hon bor tillsammans med sin mamma och brorsan Noa som är 16 år. På några få sidor presenteras en vanlig familj med mys och med konflikter. Sagas bror förändras, bär svarta kläder, har Hitler på väggen i sitt rum och vill bli kallad Viking. Han gillar inte att Saga hänger med Anisa och flickorna väljer att vara alltmer hos Anisas familj. Noa skolkar och råkar i trubbel. Flickorna försöker förstå vad som händer med Noa. Det hela kulminerar i en demonstration och kort därefter förs Noa till en ungdomsvårdsskola el.dyl. Det här är en berättelse med ett ljust slut där Noa kommer tillbaka till familjen med förändrade värderingar. En mycket angelägen bok som kan öppna upp till samtal i detta angelägna ämne. Jag anser att boken kan användas även på mellanstadiet. Min brorsa heter Noa är skriven av Anna-Clara Tidholm. Bilderna tillför volym i berättelsen och de är gjorda av Joanna Hellgren.
Jag tycker boken är så bra och angelägen att jag kan ha överseende med att visa stereotyper halkar med. Barn med problem har mycket ofta en ensamstående mamma i litteraturen exempelvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.