söndag 23 augusti 2015

Mycket bok i ett litet format

När jag sorterade böcker till hyllan med Lättlästa böcker på Korsbackaskolans bibliotek fastnade mina ögon på en liten, liten bok med titeln Tjock- Ida, skriven av Cecilia Davidssson. Jag tog tag i pärmen, drog ut den och fick se omslaget som pryddes av ett gammalt foto. Det var på en kvinna som var allt annat än tjock. Boken visade sig vara en novell och efter att ha läst på baksidan kunde jag inget annat än att låna hem och läsa den. Dels för att stilla min nyfikenhet men även för att noveller kan erbjuda så bra läsupplevelser.  Det behövs inte en tegelsten för att trollbinda läsaren och det är så bra att ha lite tunnare böcker att kunna erbjuda elever som av olika anledningar efterfrågar det.
På baksidan stod det följande:
"Cilla är tjugo år och jobbar de sista dagarna på en avdelning för äldre. Hon är trött på gamlingarna, snart ska hon till Cypern och festa. Men på avdelningen finns också gumman Tjock- Ida, hon kommer från samma by som Cilla. Tjock- Ida säger aldrig någonting. Innan Cilla slutar så vill hon få Tjock- Ida att prata".

Jag var väldigt nyfiken över titeln och vill få svar på vem kvinnan var och varför hon kallades
Tjock- Ida. Och skulle Cilla lyckas med att få henne att prata?
Svaren ges i texten, men om jag skriver det här så fråntar jag er en fin läsupplevelse och därför rekommenderar jag er att läsa Tjock- Ida istället!

Det är en berättelse som på 54 sidor beskriver det vardagliga livet på ett äldreboende för både personal och de boende. Det ges små glimtar ur människors livsöden, framförallt ur Cillas. Vi får även stifta bekantskap med en ganska bitter avdelningschef som säkert bara menar väl, men som har ett lite klumpigt sätt att uttrycka sig på.
 
Cecilia Davidsson är en av Sveriges mest kända novellförfattarinnor. Hon debuterade 1994 med novellsamlingen  En av dessa nätter. Hon belönades för den med årets Katapultpris som bästa debutant. Tjock- Ida är utgiven av LL- förlaget och den trycktes 2012.  
 
Bildresultat för tjock- ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.