måndag 25 januari 2016

Mårten Melin

Mårten Melin är på besök på Skönadalsskolan för fjärde gången om jag nu har räknat rätt

Mårtens böcker hör till de mest populära och behöver egentligen inte bokpratas om eller skyltas med för de blir hela tiden utlånade ändå. Flera av Mårtens böcker har vi klassuppsättningar och gruppuppsättningar av på våra skolbibliotek, ständigt använda och utlånade.Vi skolbibliotekarier har gjort lärarhandledningar till ett par av dem. Och hans fina dikter använder jag ofta när jag jobbar med elever.



Nu kommer han till våra femteklassare vid två tillfällen för att arbeta med skrivande tillsammans med dem. Tempot är högt och koncentrationen är på max. Alla elever gör sitt bästa, frågar, skriver och lyssnar. Även bokrådet kommer att få besök av honom.

En av hans böcker, Som trolleri, ha Unga radioteatern gjort till en ny upplevelse. Jag har läst boken ett flertal gånger men tycker ändå att radioteaterns fem avsnitt ger mig något nytt. Det är fina skådespelarinsatser av debutanten Greta Hedin och Buster Isitt bland annat. Musikinslagen är skrivna av Annika Norlin.




Som Trolleri handlar om 13-åriga Mona som träffar en pojke på bryggan, en dag. Hon blir fascinerad av honom men förstår att något gör honom annorlunda, väldigt annorlunda. Förälskelsen är en stark kraft och kanske är det även andra krafter som inverkar. En berättelse om att ta de första stegen mot vuxenlivet och själv bestämma.

Jag är övertygad om att vi ber Mårten Melin komma fler gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.