torsdag 18 februari 2016

Konsten att lämna en bok

En grupp 6-åringar är på biblioteket för att lämna och låna böcker. En av dem kollar noga den påtejpade bokstaven på boken och jämför med bokstäverna på bilderbokstrågen och börjar sätta tillbaka sina böcker. Jag stoppar henne och påpekar att boken måste till mig först, så att jag kan återlämna den i datorn också. Hon ger mig tvekande böckerna och jag säger att alla böcker alltid måste till mig innan de lämnar biblioteket och innan de ställs tillbaka på sin plats.

En stund senare kommer eleven med en bok hon vill låna och jag påminner henne om att när hon ska lämna tillbaka boken så ska den lämnas här hos mig, och jag knackar lite övertydligt med knogarna på skrivbordet. Hennes lärare frågar henne: "Var ska du göra av boken när du lämnar tillbaka den sen?" Eleven svarar: "Där!" och pekar bort mot bilderbokstrågen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.