fredag 29 april 2016

Bokcirkel

Just nu håller jag i bokcirklar för skolans sjätteklassare. Naturligtvis startade vi med ett bokprat och att eleverna valde bok, sen var vi igång. Jag träffar varje grupp vid tre tillfällen och då för vi boksamtal kring den tredjedel av boken som de har läst till just den gången. Det är så olika hur de olika grupperna fungerar.


I vissa grupper får jag verkligen provocera för att få igång en diskussion medan i en annan kan jag ha svårt att komma till tals.
Mycket har blivit enklare nu när alla elever har en Ipad. All information om sidor som ska läsas, tider när vi ska träffas, uppgifter som ska lämnas in kan skötas digitalt. Vi samlar allt i appen Showbie. Inga lappar som kan komma bort, bara det... En stor fördel är att de elever som lyssnar till boken via Legimus kan välja att tala in sina svar som ett röstmeddelande till mig.
Tekniken kan också vara till hjälp vid våra boksamtal. snabbt har vi hittat en bild på en riksha som LuSi-Yans familj transporterade grönsaker på. I en annan grupp lyssnade vi till en jojk som Agnes hörde uppe i Soppero. Azzad gör samma gest som Kajsa Bergqvist gjorde som aktiv, hur såg den ut? Youtube har svaret. Liksom hur soptippen kunde se ut där Alex arbetade en kort tid.
Men framför allt läser vi och diskuterar. Vilken förmån att få ta del av elevernas tankar kring berättelserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.