fredag 22 april 2016

En bibliotekaries bekännelse

http://www.unesco.se/varldsbokdagen/

Det är knappt så att jag vågar säga något, men jag har faktiskt helt glömt bort att uppmärksamma Världsbokdagen (som är imorgon) på mina bibliotek. Inga tipsrundor, ingen speciell skyltning, ingen fest och glamour... Eller vad en nu tycker passar sig för att fira denna Dag bland alla andra dagar.
Så jag passar helt enkelt över bollen till er andra och uppmanar alla att göra något roligt bokrelaterat imorgon. Gå till biblioteket och låna eller se om de har några kul aktiviteter. Ge bort en bok du redan läst eller köp för all del en ny om du är som jag och vill HA alla dina böcker själv. Ha högläsningsmaraton med dina barn, din sambo/särbo/make/a/hund/vägglus eller vem som vill lyssna. Prata böcker med grannen eller de som sitter bakom dig på bussen. Tipsa om en favoritbok på din blogg/facebooksida/twitter eller varför inte med en jättestor skylt i fönstret, om du kör en mer analog stil i ditt liv. Lyssna på en bok om du inte orkar läsa, eller se en film som bygger på en bok, om du ännu inte upptäckt att böcker faktiskt är din grej.
Möjligheterna är oändliga och det enda viktiga är faktiskt att vi en enda dag firar den fantastiska boken.
Själv ska jag fira min svärfars födelsedag imorgon. Det får nog bli en bok till honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.