torsdag 2 juni 2016

Bokfest

Idag blev jag bjuden på bokfest med kaka och bokprat. Det är fyra elever som tillsammans med en av speciallärarna haft en form av bokcirkel under läsåret.
När vi valde den senaste boken, Åka fast av Thomas Halling, sa jag att jag gärna ville att de berättade för mig vad de tyckte om boken. Jag hade precis själv läst den och var imponerad. Rent lästekniskt mycket skickligt uppbyggd och framförallt en mycket målande berättelse som ger många bilder när en läser.

Huvudpersonen är Lo som bråkar en hel del med sina föräldrar bland annat om smink. Nya kompisen Tea pressar på och vill att Lo ska skaffa en mycket dyr mascara. Efter flera försök snattar hon den och får rusa ut ur affären för expediten har upptäckt henne. Upplösningen är fin och känns bra.
Tillbaka till bokfesten. Eleverna berättade om boken och till sist gav de mig sina omdömen. Ganska lätt, tänk det måste kännas bra. Den var för kort, de ville läsa mer om Lo. Gissa om de blev glada när jag kunde berätta att det kommer fler delar. På en skala mellan ett och tio fick boken omdömen från sju och uppåt. Och kakan, ja den var mycket god, en solklar åtta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.