torsdag 8 december 2016

Julkalender Lucka 8 - Juldagboken

Idag är det dags för ytterligare en julbok. Den handlar om Tindra som flyttar med sin familj till ett gammalt hus på landet. I Tindras nya rum finns en stor garderob och där inne hittar Tindra en lucka som leder till ett hemligt rum under taket. När Tindra kryper in där hittar hon en dagbok som någon som bott i huset tidigare lämnat. Med en hälsning i! "Kära okända vän! började det. Detta är min dagbok. Jag skrev den när jag var nio år, när barndomen och julen var magisk. Nu är jag arton och ska flytta härifrån. Jag vill på något sätt lämna kvar en bit av mig själv här och lämnar därför dagboken. Om du lyckas hitta den är du väl värd att läsa den!"
Tindra börjar läsa. Dagboken är skriven under december 1980 av någon som heter Pia. Tindra försöker luska ut vem det kan vara, men hennes föräldrar vet bara att de köpte huset av ett äldre par, men ingenting om dem. I berättelsen får vi följa Tindra och Pia växelvis medan de förbereder sig för julen. Det är lucia i skolan, önskelistor och julbak. Tindra riktigt längtar efter att få läsa i dagboken, men hon oroar sig också för sin pappa som har varit arbetslös i två år och verkar alltmer ledsen och deprimerad. Advent med alla sina ljus ska ju vara en glad tid, inte dyster.
En mysig bok med mycket julstämning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.