måndag 27 februari 2017

Den stora hästkapplöpningen


Jag har varit på en välbehövlig minisemester, till de gamla svenskbygderna och Stralsund. Flanerande,fika och förutsättningslösa nedslag här och var. Min vana trogen går jag in i alla boklådor för att kolla in utbudet av barn och ungdomsböcker. Mycket känner jag igen från Sverige och som vanligt i Tyskland, skyltas Pippi Långstrump upp stort.

I en liten intim bokhandel, om jag fattade rätt, ägd av det lokala bokförlaget Strandläufer verlag, stannade jag länge.  Jag köpte några vykort av Inka Erichsen konstnär från Berlin som tillbringar sina somrar i närheten. Så föll mina ögon på en bilderbok Das grosse pferderennen - Den stora hästkapplöpningen. Det är den franska författaren och illustratören Marie Dorléans skapelse. Jag skrattade högt och tillsammans med damen i bokhandeln läste jag den än en gång och
vi skrattade åt bilder och handling.
Tyvärr finns den ännu inte på svenska. Tills dess får unga i min närhet stå ut med min taffliga översättning, För en så fin och rolig berättelse måste bara få högläsas om och om igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.