måndag 26 juni 2017

Sommarjobb på skolbibliotek

Sedan Ljungenskolans bibliotek fick sina nya större lokaler för tre år sedan har jag visserligen möblerat om några gånger - tack gode gud för hyllor på hjul! - men varken gallrat eller storstädat. Nu var det hög tid. Jag satte igång med gallringen nästan så snart skolavslutningen var överstökad och förfasades över vilka böcker jag hade på mina hyllor. Faktaböcker från 70-talet, slitna 80-talspocketar som ingen ens tittat åt på åratal och mängder med böcker som inte ens jag visste att vi hade på biblioteket, trots att jag packat upp och ner dem några gånger under flytten. Och damm. Massor av damm. Ovanpå böckerna, under böckerna, bakom böckerna.

Bokhylledamm
Det kanske inte syns, men den här hyllan är
fri från damm!
Så när jag rensat ut hyllmeter efter hyllmeter med dammsamlare - bokstavligt talat - var det dags att städa. Köra fram bokvagnen till en hylla. Ta ut en näve böcker. Blåsa bort dammet från alla sidor av böckerna. Ställa dem på bokvagnen. Ta en ny näve böcker. Blåsa. Fortsätta så tills hyllan var tom. Torka av noga. Ställa tillbaka böckerna. Slänga ett öga så att det inte var böcker som stod fel. Gå vidare till nästa hylla. Ta ut en näve böcker. Blåsa. Och så vidare till jag var helt impregnerad av damm och svimfärdig av allt blåsande.
Nu är jag snart klar. 76 hyllplan plus 6 stora bilderbokståg städade. 16 hyllplan återstår, men jag behövde ta en paus från dammet en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.