måndag 2 oktober 2017

Bokmässan 2017 igen

Även jag har varit på Bokmässan i dagarna två. En ovanlig Bokmässa med all den debatt som varit kring Nya Tiders medverkan eller inte. Flera  alternativa bokmässor förekom runt om i staden. Det första inlägget jag hörde i DNs monter handlade just om den infekterade debatten. Granne med DN fanns svenska PENs monter där Anne Franks dagbok höglästes nonstop som en manifestation mot rasism. Svenska kyrkan delade ut pins med texten Alla människors LIKA värde osv. 



Med en fot i samtiden hette seminariet där Sara Kadefors, Camilla Stehn och Åsa Asptjärn samtalade med Eva Dahlin. De menade att det är viktigt att ungdomsboken tar avstamp i nutiden men författarna hade olika skäl till detta. För att det intresserar mig sa Sara medan Camilla menade att det då går att göra berättelsen läskigare då. Åsa tyckte att det behövdes för igenkänningens skull. Alla tre menade att ungdomsböcker är mer politiska idag och att ofta lyser författarens åsikter igenom även om det inte alltid är ett medvetet val. 

Så var det dags att avtacka den avgående läsambassadören Ann-Marie Körling som har arbetat intensivt under de senaste två åren med att lobba för vikten av läsning. Vem som helst kan lämna in förslag till Kulturrådet på presumtiva arvtagare. Kulturrådet väljer ut tio kandidater som får berätta hur de skulle vilja arbeta om de blev nästa läsambassadör. Spänningen steg, vem skulle det bli? Jag hade diskuterat en hel del med mina kollegor, men inte kunde vi ana att  Johan Anderblad känd TV-profil och producent och även författare till några barnböcker för de yngsta skulle efterträda Ann-Marie. Ju mer jag tänker på det ju mer övertygad är jag att det är ett bra val. Johan har en annan ingång och kommer säkert att arbeta med hjälp av andra kanaler än tidigare läsambassadörer. 

Sant eller falskt - Vem bryr sig? Det blev ett intressant samtal mellan Ewa Thorslund från Statens medieråd, författaren Martin Widmark och Erik Fichtelius samordnare för den nationella biblioteksstrategin som i dagarna offentliggjorde skriften "Den femte statsmakten" . De talade om hur det blivit allt viktigare med källkritik, hur högerextrema rörelser beskär sanningen så att den ger en falsk bild osv. Statens medieråd har ett digert material med lektioner,filmer, diskussionsunderlag m.m. som är fritt att använda. Inom kort kommer vi även få se ett samarbetsprojekt mellan Martin Widmark och Erik Fichtelius. Det ser jag fram emot. 

I ett samtal med Johan Unenge berättade Helga Boström lärare, Jimmy Wallin serietecknare och Johan Lidheimer som arbetar på ett förlag om hur en kan arbeta med serier i undervisningen på många olika sätt. Johan har varit med om att ge ut en lärarhandledning med metodtips. Jimmy är ofta ute i klasser och arbetar med skapande av serier på flera olika sätt. Helga publicerar lärarhandledningar till serier tillsammans med Melinda Galaczy som är fri för alla att använda. 






Jag skulle kunna fortsätta i det oändliga och förmedla alla intryck men väljer att sluta här. Den sista bilden visar en tjej som stolt berättade om sina två storebröder för mig. Vad hennes upplevelser av bokmässan är har jag ingen aning om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.