fredag 27 oktober 2017

På fest med bladen brinner


Lisa och Johanna
Igår kväll var jag och Christina på fest. Barnbokspodden Bladen Brinner som drivs av kickstartermedel tackade sina bidragsgivare med mingel, författarbesök och allmän trevlighet och jag och Christina var där precis som vi var förra året. 
Andäktigt lyssnande publik
Och precis som förra året ombads vi bilda lag och svara på ett gäng quizzfrågor om barn- och ungdomsböcker. Jag stod bredvid Hanna, Linn och Malin och vi bildade ett peppar lag, som dessvärre visade sig ha mest kunskap om böcker för de yngre läsarna. Efter de första två frågorna var det dags för första författarintervjun och Linn, bredvid mig, gick upp på scenen. Det visade sig vara Linn Gottfridsson, vars nya bok om Myran jag hyllade här på bloggen för någon vecka sedan. Oh my, jag blev helt starstruck och var tvungen att berätta hur mycket jag gillade hennes böcker, och att jag sett till att alla "mina" förskollärare läst första boken om Myran för sina elever förra året. Hon visade sig vara en helt vanlig människa, konstigt nog. Vi tog oss genom quizzet, med avbrott för ytterligare några författarintervjuer, och lyckades skrapa ihop 8 rätta svar av 10. Godkänt.
Lisa och Linn
Övriga författare under kvällen var Åsa Lind som pratade om sin nya bilderbok, Johanna Olsson som skrivit Glömskan, som jag genast måste låna hem och läsa och Agnes Lindström som skrivit ungdomsromanen Hata Gustavsberg. Den blev jag också väldigt sugen på att läsa, trots att den kanske mer vänder sig till högstadiet.  När quizzandet och författarintervjuerna var avklarade minglade jag bort för att fylla på mitt glas och hamnade vid ett bord tillsammans med bland andra Ylva Karlsson, som skrivit böckerna om Malin, och Ossians ovanliga nanny, som alla F-6-bibliotek har på sin högläsningshylla. Även hon var en helt vanlig trevlig människa. 

Det var, kort sagt, en riktigt kul och trevlig kväll. Om ni inte redan hittat till podden Bladen Brinner så tycker jag att ni ska lyssna på den. Lisa Bjärbo och Johanna Lind bäck för ett seriöst, men inte tråkigt, samtal om barn- och ungdomsböcker för vuxna. Oavsett om du jobbar med barn och unga, har barn och unga i din närhet eller bara är intresserad av litteratur för barn och unga är detta podden för dig. Nytt avsnitt varannan torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.