måndag 13 november 2017

Genuine Fraud - Fejk

Jag läser mycket och ibland stöter jag på de där böckerna som är något extra, som inte lämnar en när sista sidan är utläst. Genuine Fraud eller Fejk som boken heter på svenska är en sådan bok. Författaren är begåvade E Lockhart som tidigare har skrivit Kanske är det allt du behöver veta och Den ökända historien om Frankie Landau-Banks som jag också läst

Jag har verkligen gillat båda de tidigare böckerna av Lockhart. Detta är ungdomsböcker utöver det vanliga. Lockhart har ett drivet språk och handlingen är intelligent och smart. Hon lämnar också en hel del kvar till läsaren att tolka och fundera över.

Fejk är, enligt mig, snäppet bättre än de båda tidigare böckerna av Lockhart. Boken handlar om två unga kvinnor, Jule och Imogen. Båda två är föräldrarlösa men har växt upp under helt olika omständigheter. Jules uppväxt är lite diffus men den har varit tuffare än Imogens som har vuxit upp hos ett välbärgat par i New York. Handlingen vindlar fram och tillbaka mellan dessa kvinnor. Ibland förstår man som läsare inte vem av kvinnorna som bär upp handlingen förrän några sidor senare. Kronologin i boken är omvänd. Början är slutet och slutet är början, samtidigt lyckas Lockhart hålla uppe spänningen i boken och avslöjar inte avgörande detaljer i förväg. Ett genialiskt skrivargrepp och jag fattar inte riktigt hur hon lyckas skriva så spännande på detta ovanliga sätt.

När jag kom till sista kapitlet var jag tvungen att läsa om första kapitlet för att försöka förstå helheten. Först därefter läste jag ut boken som lämnade mig med många frågor. Vem är egentligen Jule...? Vilken koppling finns mellan Jule och Imogen?

Fejk är en riktigt, riktigt bra ungdomsbok för ungdomar och för vuxna! Den har en given plats i julklappshögen under granen. Det är den perfekta boken för många i familjen att läsa, tolka och diskutera. 

En mycket positiv nyhet är att Fejk - Genuine Fraud kommer att bli film! Och det är inte vem som helst som ska göra filmen. Det är ingen mindre än Lena Dunham, skådespelaren och regissören bakom hyllade Girls! Det ska bli mycket intressant att se hur Lena Dunham tolkar historien i Genuine Fraud och vilken typ av film det kommer att bli. 

Jag kommer iallafall att sitta i biosalongen på filmpremiären!

1 kommentar:

  1. Åh! Vilket boktips! Älskade Frankie och Kanske...
    Spännande med film och Dunham!
    /Sara

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.