lördag 24 februari 2018

Appen Bibblix

Vi har på flera ställen här på bloggen hänvisat till appen Bibblix. Själv är jag väldigt förtjust i appen, jag läser väldigt mycket och på detta viset så behöver jag inte släpa hem så många kilo böcker från biblioteket. (Det blir ganska mycket ändå) Jag kan också läsa  populära titlar utan att någon elev behöver vänta medan jag läser färdigt och jag kan dessutom läsa böcker som jag är nyfiken på för att se om jag ska köpa in dem till biblioteket.

Bibblix-ikonBibblix är en app som skapats i samarbete mellan tre bibliotek, Malmö, Stockholm och Katrineholm. Den är gratis och laddas ner från Appstore eller Googles Playbutik. I appen finns mängder med böcker, sorterade utifrån genre. Du kan också filtrera utifrån ålder. Den riktar sig till barn mellan 6 och 12 år, men även elever som går på högstadiet kan hitta böcker här.
Du kan läsa tre böcker helt gratis men eftersom att det är ett samarbete mellan tre bibliotek så behöver du därefter skaffa ett bibliotekskort på något av biblioteken. Som tur är så är det inte så långt från Kävlinge till Malmö. När det är gjort får du läsa fem böcker i veckan. För att läsa vissa böcker så måste du även installera Blue fire reader och ha ett Adobe-Id, båda är gratis  Då kan du läsa böcker även om du inte har tillgång till nätverk. Bibblix och Blue fire reader finns att hämta på elevernas Ipads, i self service, Adobe-id behöver en vårdnadshavare hjälpa till med att registrera.

Jag gillar att läsa fysiska böcker och tycker att det finns många fördelar med det, du har en helt annan känsla för hur långt du kommit i boken, det är mindre tröttande för ögonen att läsa en fysisk bok jämfört med att läsa på en blank skärm, det är lättare att bläddra tillbaka om det behövs och du har tillgång till omslag och baksidestext på ett sätt som du inte har på den digitala boken. Den fysiska boken får heller aldrig slut på batteri och det plingar inte när en får mail odyl...

Jag läser gärna digitalt också, helst på min läsplatta, med matt skärm och e-ink, men som synes även på min Ipad där jag läser böcker från Bibblix. Den stora fördelen här är att jag får plats med måååånga böcker utan att det väger mer än Ipaden eller läsplattan och att jag när jag läst ut en del i en bokserie kan ladda ner nästa del, utan att ta hänsyn till bibliotekets öppettider :)
Så länge jag har tillgång till nätverk så blir jag heller aldrig utan en bok att läsa, hemska tanke!

Läs  mer här: Bibblix



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.